V-am adus o poveste incredibil de nostimă și interesantă, din advertising-ul din Ungaria! Totul a început cu o simplă postare pe Facebook… Acum două zile, cei de la LIDL Ungaria au publicat pe pagina lor ceea ce se dorea a fi o banală reclamă la chifteluțele de carne suedeze pe care le aveau în ofertă. A urmat, însă, un val întreg de comentarii de la diverse branduri și afaceri. Și a rezultat ceva ce mie mi se pare a fi un excelent exemplu a cum se face reclamă într-un mod nou, surprinzător, original – în vremurile acestea! Hai, că știu că tuturor vă plac chiftelele Köttbullar de la Ikea. 😁
Totul a început cu fotografia de mai sus…
Postarea suna cam așa: „Nu trebuie să călătoriți până în Suedia pentru a vă bucura de delicioasele chiftele suedeze! Mai mult decât atât, pentru rețeta asta simplă nu aveți nevoie nici de instrucțiuni de asamblare!” Primii care au reacționat au fost, desigur, cei de la IKEA Ungaria, care au confirmat: „Da, chiar nu trebuie să mergeți până în Suedia!” (Că se găsesc și la Ikea).
Am aflat despre asta de pe un portal din Ungaria. Bineînțeles că am fost curioasă de restul comentariilor. Așa că am intrat pe pagina de Facebook a LIDL Ungaria. După schimbul de replici între Lidl și Ikea a urmat un val întreg de comentarii de la diverse branduri. Nu doar maghiare, ci și suedeze sau internaționale, dar prezente în Ungaria. Chiar și diverse instituții maghiare s-au alăturat! Am povestit întâmplarea unei prietene care lucrează în domeniu și care nu vorbește limba maghiară. Iar apoi m-am gândit, ce-ar fi să vă împărtășesc și vouă acest exemplu de super advertising?
Până la momentul scrierii acestui articol, postarea cu pricina a strâns peste 26 000 de aprecieri, 11 000 de comentarii și 6 000 de repostări. Ia să vedem…
Mergem sau nu până în Suedia, pentru chifteluțele acestea?
Mallul Agria Park a scris că, dacă totuși cineva ar porni la drum spre Suedia, să se îmbrace gros, să nu uite de asigurarea de călătorie și să schimbe și niște bani – toate fiind rezolvabile la mall!
Renumita pagină maghiară de rețete NoSalty a specificat: rețeta chiftelelor suedeze se găsește și la ei pe site, chiar nu trebuie mers până în Suedia…
Cei de la Michelin au scris: cei care pleacă în direcția Suedia, să fie foarte atenți pe drum, la condus!
Cups&Bottles a atras atenția asupra protecției mediului înconjurător și a recomandat ca, dacă tot pleacă cineva la drum, să ia cu el cafea și apă de acasă, în recipiente reutilizabile.
Cei de la H&M au zis: tot ce știu ei să adauge este că, pentru a avea acces la moda suedeză, cu siguranță nu trebuie să pleci niciunde…
Cei de la Samsung ne-au recomandat să nu uităm să facem o fotografie la farfuria cu mâncarea, indiferent unde alegem să îmbucăm chifteluțele suedeze!
Playstation a venit cu o soluție pentru starea comatoasă de după o masă copioasă, când tot ce îți dorești este să lenevești pe o canapea:
Compania Lego s-a gândit la părinți și copii, cum altfel, și a oferit o soluție pentru ca adulții să se poată bucura în liniște de cină:
Jägermeister a făcut o recomandare pentru situația în care în congelator ar mai rămâne un pic de loc liber, pe lângă chifteluțele suedeze:
Un portal care vinde bilete la teatru, „Ma Este Színház„, a venit cu ideea ca după cină să se consume și niște cultură: la teatru cu cei care au mâncat chiftele suedeze! Rețeaua de librării Libri a recomandat oamenilor o carte cu diete pentru cei care își fac griji pentru siluetă, după ce au mâncat chiftele. AVON a recomandat un ruj care nu se ia de pe buze atunci când mănânci și bei.
Potrivit unui pub din Budapesta, DiVino Gozsdu, este mai bine să ai obrajii roșii de la consumul de vin, decât de la frigul pătrunzător din Suedia.
Vodafone a sugerat un anumit tip de abonament pentru cei care vor să sune în Suedia, pentru a-și expune părerea pozitivă despre rețeta chifteluțelor suedeze. Nu mai zic de WizzAir, care a spus: știți unde se găsesc bilete de avion către Suedia…
Lumea a fost foarte, foarte pe fază!
Nu au rămas în afara jocului nici Dell, Unicum, CeWe, Actimel, CIB Bank, Telekom, The Body Shop, OBI, Nordsee, Husqvarna, Digi, Nissan, MOL, Philips, Lindab, Praktiker, Red Bull, Tokaj, OTP și așa mai departe… Multe firme suedeze, maghiare și internaționale s-au alăturat șirului nesfârșit de comentarii distractive. Mi-a și fost greu să aleg doar câteva, pentru acest articol.
Responsabilii de comunicare ai companiilor au fost pe fază, cam toți. Și au venit cu cele mai surprinzătoare replici și oferte. Un dezvoltator imobiliar și-a făcut reclamă spunând că dacă totuși dorești să mănânci chifteluțele cumpărate de la Lidl, la masa ta de acasă, cumpărată de la Ikea, să le scrii lor și îți vor construi sau vinde o casă potrivită.
Nu s-au lăsat mai prejos nici organizațiile neguvernamentale și persoanele fizice. Cei de la Budapest Bike Maffia ne-au adus aminte de oamenii străzii, care suferă de foame și frig, iar un părinte a profitat de faptul că postarea are o vizibilitate mare și a anunțat, printr-un comentariu, că are de vânzare un pat pentru copii, cumpărat de la Ikea.
Nu au întârziat să apară nici meme-urile. Iată unul care zice: „atunci când ai vrea să mergi în Suedia, dar nu ai bani pentru asta”:
Instituțiile din Ungaria, prezente și ele!
A fost o mare surpriză să văd că și instituțiile din Ungaria au participat la fun. Primăria Generală a Budapestei a menționat unde trebuie să își reînnoiască documentele de identitate cei care vor să meargă în Suedia și dețin acte care acuși expiră.
Cei de la Institutul Național de Statistică au scris: nu se știe dacă din cauza chifteluțelor suedeze, dar statisticile arată că în cel de-al treilea trimestru al anului trecut, 18 000 de cetățeni maghiari au călătorit în Suedia. Și au adăugat, la final, un hashtag #mindenreisvanadat (=avem date despre orice).
Institutul Național de Meteorologie a dat dovadă de umor maxim și a publicat, într-un comentariu, acest GIF. Ei au fost deja după chiftele, dar nu ne vor dezvălui, unde anume, au spus. Pe drum a fost, însă, așa:
Portalul Nemzeti Sport Online a concluzionat: se pare că acest meci al comentariilor nu se va termina prea curând! Iar postul maghiar de radio Sláger FM a pus muzică suedeză timp de o oră. Asta după ce a anunțat că vrea să se alăture petrecerii suedeze care se pare că se află în pregătire.
Părerea mea, a Ioanei și a Ambasadei Suediei din București
Eu nu am fost niciodată în Suedia, dar se află pe lista mea. Chifteluțele de la Ikea îmi plac, normal! De Ikea în sine nu mai zic, e un love story între mine și Ikea… Demult! Și la Lidl fac cumpărături cu plăcere, mai ales că este mereu aproape de mine.
Prietena mea Ioana Lăzărescu este communication strategist & speaker coach, așa că i-am cerut părerea. „Această reacție în lanț este un exemplu excelent de ancorare în prezent a brand-urilor, dar și de curaj, necesar pentru o operațiune de „hijack the media” – cum se spune în industria marketing-ului – de asemenea amploare”, mi-a spus.
Particip și eu și lansez o invitație. Ambasada Suediei din București, ce părere ai de chifteluțele suedeze și de acest exemplu de hijacking? Că mie chiar mi s-a făcut poftă de Köttbullar, acum… 😋 #partikip
*
Fotografiile și imaginile din articol nu-mi aparțin, ele provin din comentariile de sub postarea de pe pagina Lidl Ungaria. Cei care vorbesc limba maghiară, găsesc postarea originală de pe Facebook, aici.