Site icon Desculță prin Timișoara

Oare chiar vom consuma mai puțin fast fashion? Câteva cuvinte despre H&M

Acum câteva zile, în Business Insider a apărut un articol despre faptul că Anna Wintour a spus, la o televiziune din S.U.A., că lumea modei s-ar putea schimba radical în urma pandemiei de coronavirus. Ar fi bine și ar fi timpul, mi-am spus, apoi am dat click și am citit articolul pentru a afla mai multe. Redactorul-șef al revistei „Vogue” este una dintre cele mai puternice voci ale industriei, iar ea crede că trăim momente care vor marca începutul sfârșitului industriei fast-fashion. Primul brand pe care l-a menționat: H&M, unul tare drag mie.

Sursa foto: Pixabay

Anna Wintour a mai vorbit și de Zara sau Forever 21. Dar ceea ce mi-a atras atenția a fost tocmai H&M, de la care mă îmbrac cu mare plăcere și a cărui transformare o tot urmăresc de o vreme încoace.

Care este treaba cu industria fast fashion?

În goana după profituri, unele branduri schimbă colecțiile cu o viteză absolut amețitoare. Nu trec bine două săptămâni și toată marfa din magazine este complet schimbată. Alte culori, alte printuri. Negrul e out, modelele florale sunt in. Luna următoare vine colecția inspirată din nu știu ce și dispare cea inspirată de cealaltă chestie. Totul se consumă foarte rapid.

Cumpărătorul trebuie să cumpere, iar și iar, cele mai noi lucruri. Și nu neapărat pentru că cele anterioare nu ar mai fi la modă, ci pur și simplu pentru că a apărut ceva nou și care este, iarăși, fain, care-i face cu ochiul, pe care și-l dorește. Iar unul dintre motive mai este prețul relativ mic sau chiar foarte mic, vezi Primark. Tricou la 2 euro? Rochie la 5 euro? Ia să intre în coș!

S-a întâmplat anul trecut: am văzut un sacou pe care mi l-am dorit. Era chiar la H&M. Dar nu am fost foarte hotărâtă, așa că l-am lăsat acolo. Am rămas, însă, cu gândul la el, și am revenit la magazin peste vreo două săptămâni. Nu mi-a venit să cred… aproape nimic din ce văzusem, nu mai era acolo! Erau colecții noi pe rafturi, haine total diferite de ce văzusem în urmă cu doar două săptămâni… tot magazinul părea complet schimbat!

Da, aș minți cu nerușinare dacă aș spune că vai, eu nu cumpăr fast fashion. Vezi să nu… Cumpăr, cu mare plăcere chiar! Cine nu se bucură de haine ieftine sau ceva mai ieftine, pentru achiziționarea cărora trebuie să muncești mai puțin? Însă o fac conștient, realizând dimensiunea treburilor și încerc să iau decizii mai bune. Știu că a cumpăra de la aceste branduri înseamnă susținerea unor afaceri care exploatează această dorință pentru tot ceea ce este nou. Și mai știu și ce se spune că se întâmplă prin fabricile din Asia în care se croiesc și se cos aceste obiecte de îmbrăcăminte.

Rochie și geacă de piele: H&M

Dar sunt conștientă și de faptul că o schimbare nu se va face peste noapte. Precum și de faptul că, dacă industria fast fashion va intra în colaps, o mulțime de oameni vor rămâne și fără acel venit mic pe care-l primesc acum în fabricile din Asia ale acestor branduri. Schimbările nu se fac peste noapte. 

Rochie: H&M

Eu știu și realizez ce se întâmplă în aceste magazine și nu mă las dusă de val. Cumpăr, dar nu în neștire! Și încerc, apoi, să port mai multă vreme ceea ce am cumpărat. În plus, ce nu mai port, vând sau donez (după caz). Și de foarte, foarte multă vreme nu mai fac cumpărături aiurea. Am avut și o astfel de perioadă, care a fost – cum altfel – izvorâtă dintr-o nefericire. Shoppingul unge sufletul femeilor atunci când nu se simt prea bine. Un alt lucru pe care brandurile îl exploatează și de care trebuie să fim conștienți, pentru a acționa ca atare.

Și mai fac un lucru: cumpăr mult second hand. Îmi place să iau haine la mâna a doua și nu mi-e deloc rușine să recunosc acest lucru. Oricum, părerile despre acest subiect s-au schimbat deosebit de mult în ultima perioadă, hai să zicem ultimii cinci ani, dacă nu chiar zece. Mai ales de când magazinele second hand nu sunt doar niște dughene, ci unele care arată la fel de bine ca orice alt magazin cu haine noi. Lumea cumpără tot mai mult. Asta susțin din toată inima!

Este un lucru sustenabil să dai o a doua și o treia și a cine știe câta șansă unei haine. De mult ori, sunt aproape nepurtate sau chiar noi! Pentru că au fost primite cadou și nu s-au potrivit cu gustul omului. Pentru că au fost cumpărate în grabă și apoi niciodată purtate. Pentru că au fost ale unei persoane care se plictisește repede. Pentru că s-au dovedit a fi prea mici/prea mari. Pentru că s-a slăbit și nu mai sunt mărimea potrivită etc. Un milion de motive.

Pulovăr și colier second hand, pantaloni: Zebra, botine: Zara

La second hand-uri găsești comori, așa cred, dar trebuie să cauți cu răbdare. Eu intru cu plăcere și în magazine din garaje. Nu știi peste ce dai, merită! Pe pulovărul de mai sus am dat fix 6 lei…

(Deși cred că și domeniul acesta va avea de suferit în urma epidemiei. Hainele acelea sunt dezinfectate, da, dar cred că lumea va fi un pic mai reticentă, o vreme, să cumpere ceva deja purtat de alții. Om vedea.)

Rochie din in, brand local din Qatar

Și mai cumpăr, ori de câte ori găsesc și îmi pot permite, haine produse local, de designeri și artizani locali. În concedii, de exemplu. Acestea sunt mai scumpe și avem impresia că nu ne permitem. Este doar o impresie, de fapt. Dar pentru a ne da seama de acest lucru, trebuie să realizăm că, atunci când spunem „nu îmi permit să dau atâția bani pe o rochie”, spunem, de fapt: „dacă dau atâția bani pe o rochie, nu pot cumpăra șase rochii, ci doar două, iar eu vreau multe”. Cantitate, nu calitate. Fast fashion…

De înțeles, cumva. Doar suntem femei. În plus, s-a muncit mult pentru ca percepția noastră asupra lucrurilor să se schimbe în direcția aceasta. Experți în marketing, advertising, psihologie și multe altele au conlucrat intens pentru a ne insufla ideea că avem nevoie de multe, multe haine. Mereu altele, mereu unele noi.

Palton de la designerul român Adrian Oianu

Când colo, o vară ar putea trece la fel de bine cu două rochii de in, nu cu zece rochii cumpărate la 10 euro. Și oricum, am observat cu toții și trebuie să recunoaștem: purtăm, mereu, aceleași haine. Cele preferate. Mare parte doar zac în dulap!

Ia să ne gândim puțin la toate astea! Cumpărăm și avem muuuult prea multe haine. Și banii din care le cumpărăm, ca să stea degeaba pe umerașe, sunt bani munciți din greu.

Eu mă gândesc, mereu, la celebrele mele sandale din piele, cumpărate din Turcia. Erau produse de un artizan și mi s-au părut foarte scumpe. Dar mi-au plăcut deosebit de mult și le-am cumpărat. Le-am purtat, apoi, șase ani, aproape nonstop. Toate verile eram în sandalele acelea maro! Ar fi meritat și de trei ori prețul, atât de mult le-am folosit și atât de bune au fost. Sper că o să le mai port. Spun asta pentru că sunt, iarăși, la reparat: este pentru că a treia oară când li s-a găurit talpa de la cât le-am purtat. 😂

Când te uiți în dulap și vezi o haină pe care o ai de ani de zile și pe care o porți mult, aceea a fost o achiziție bună. Astfel de achiziții trebuie făcute!

Rochie din in și geantă din piele, second hand; brâu de la un artizan din Bucovina

Schimbări au fost deja. Și cu siguranță vor mai veni și altele

Îmi place la H&M pentru că acolo găsesc haine care-mi plac. Dar un alt motiv pentru care îmi mai place H&M este că au început să își schimbe mult discursul. Dar nu numai ei. Majoritatea retailerilor fast fashion s-au apucat să facă niște campanii prin care să demonstreze că au grijă de mediu, că nu exploatează esticii așa cum se spune, și așa mai departe…

Indicatorul de Transparență în Modă realizat de Fashion Revolution evaluează cât de transparente sunt cele mai mari 250 de branduri de modă și furnizori de comerț cu amănuntul, cu privire la sustenabilitatea socială și a mediului. În 2020, H&M a devenit brandul cu cel mai mare punctaj. Detalii, aici.

„Știm ce gândești. Poate fi foarte dificil să știi dacă faci alegeri de cumpărături corecte față de mediu. Dar dorim să facem acest lucru mai ușor! Așadar, scopul nostru este ca toate produsele noastre să fie fabricate din materiale reciclate sau sustenabile până în 2030. Acest lucru este deja valabil pentru 57% din materialele pe care le utilizăm.” (H&M)

Îmi mai place că H&M a început, de câțiva ani, să colecteze haine vechi, destinate reciclării. O să vedeți că au niște containere în apropierea caselor de marcat. Vă încurajez să predați acolo chiar și ceea ce nu mai poate fi purtat, deci nu mai poate fi donat – pentru că de la ei va ajunge la reciclat! Cele bune vor fi comercializate în sistem second-hand, iar ceea ce nu mai este bun, este transformat în alte produse, cum ar fi colecții refăcute (!) sau lavete de curățenie, iar restul textilelor sunt măcinate în fibre textile și utilizate pentru a face, de pildă, materiale de izolare. Detalii, aici.

Iar sub conceptul Conscious scot tot mai multe colecții bazate pe materiale reciclate. Le găsiți în toate magazinele și au o etichetă verde. Sunt articole realizate din min. 50% materiale sustenabile, cum ar fi bumbacul ecologic și poliesterul reciclat. Despre partea asta aș vrea să scriu un articol separat. Vă las aici un exemplu: o rochie din șifon ușor creponat, confecționată din poliester reciclat. Dar au și haine din PET-uri reciclate, ceea ce mi se pare chiar fabulos.

Multe dintre produsele realizate din materiale reciclate au niște prețuri cam prohibitive (rochia de mai sus costă 599,99 de lei). Și aș îndrăzni să spun că inițiativele, deși bune, mai sunt, încă, prea puțin, atâta timp cât încă se produce foarte mult, mult prea mult. Dar ceva-ceva se întâmplă! Se vorbește, deja, despre a fi mai etic, dar abia dacă clienții nu vor mai cumpăra în neștire, atunci vom ajunge departe.

Anna Wintour spune că întreaga industrie va trebui să regândească totul despre ceea ce ar trebui să fie, de fapt, moda. Ceea ce include faptul de a te concentra mai puțin pe viteză și pe noutăți, deci exact asupra a ceea ce fac aceste branduri de fast fashion. În opinia sa, consumatorii însăși vor avea o atitudine schimbată și că, încet-încet, va sosi și sfârșitul acestui consumerism extrem, la care asistăm acum.

Nu, nu asistăm… ci participăm, activ!

Pandemia aceasta este o bună oportunitate pentru ca brandurile să reducă din viteză, să producă mai puțin și să facă lumea să se reîndrăgostească de creativitate și de pasiunea pentru modă. Fără să se mai pună accentul pe o schimbare continuă a colecțiilor. Am ajuns să avem, în loc de câte o colecție pe sezon, 20 și ceva de minicolecții pe an…  Fast fashion cât cuprinde!

„Moda ar trebui să dureze, ar trebui să fie de suflet, ar trebui să însemne amintiri, ar trebui să însemne ceva, și cred că ar trebui să reevaluăm – noi, toți cei care lucrăm în industrie – cum am putea să facem parte din lucrul acesta.”  (Anna Wintour)

Anna Wintour se așteaptă ca după pandemie, consumatorii să se concentreze mai mult pe cumpărăturile de la branduri locale, de la designeri locali, de la oameni care simt că împărtășesc aceleași valori, de la oameni care sunt dedicați sustenabilității. Mie, de exemplu, îmi place foarte, foarte mult tot ceea ce este upcycled. Cred că domeniul acesta se va dezvolta foarte mult!

Ar putea părea că este un vis faptul că o asemenea schimbare chiar va veni. Dar ea chiar va veni. De fapt, a sosit deja și se află în curs de desfășurare: cumpărăturii au început, deja, să se gândească la sustenabilitate, iar pandemia și perioada care va urma va intensifica asta. Lumea va cumpăra mai cu cap. Totodată va pune întrebări, astfel că discuțiile despre sustenabilitate se vor intensifica. Și se va vorbi tot mai mult despre practicicile de business iresponsaibile, neetice, mai scrie în articolul din Business Insider.

Să reducem consumul, acesta este cel mai important lucru. Schimbarea trebuie să vină și de la noi. Astfel, brandurile se vor adapta, chiar forțat.❤️

*Mai multe articole despre ecologie, aici

Exit mobile version