Cred, la modul cel mai serios, că merită să vizităm muzee chiar și atunci când avem impresia (corect sau nu) că nu ne pricepem la ceea ce se poate vedea acolo – până la urmă, nimeni nu s-a născut învățat, iar primul pas pentru a înțelege ceva, a înțelege ceva nou este să te expui la acel lucru. Așa și eu cu muzeele – intru cu drag în fiecare muzeu în care prind ocazia să ajung; așa s-a întâmplat și cu Museum für Gestaltung Zürich, adică Muzeul de Design din Zürich, care aparține de Universitatea de Artă din Zürich (ZHdK) și are colecții de o importanță internațională.
S-a dovedit a fi unul dintre muzeele care nu m-au dat pe spate și în care am petrecut destul de puțin timp… Cu toate acestea, nu pot să zic că nu a meritat să îi trec pragul: am văzut câte ceva interesant și întotdeauna găsesc și inspirație în astfel de locuri. Uneori nici nu îți dai seama ce anume poate să mai aibă efect asupra ta!
Colecția de design
Colecția de design include 500 000 de produse realizate de designeri renumiți, precum și exemple reprezentative de design anonim, de zi cu zi. În această colecție sunt prezente și produse de serie din sec. XX și din prezent, accentul fiind pus pe design-ul local, elvețian. La demisolul muzeului poate fi vizionată o selecție din aceste produse, unul dintre cele mai celebre exponate fiind ceasul elvețian care se regăsește în toate gările din Elveția, iconicul ceas Mondaine, ceasul oficial al companiei elvețiene de transporturi feroviare.
Sunt expuse, aici, produse de tot felul: îmbrăcăminte și încălțăminte, obiecte de uz casnic și personal, aparaturi de tot felul, ceramică, mic mobilier… Și desigur, ceasuri elvețiene.
Colecția de afișe
Colecția de afișe de la etajul I al muzeului cuprinde 330 000 de piese și documentează, practic, istoria internațională a afișului, de la originile sale de la mijlocul secolului al XIX-lea și până în prezent. Sunt prezente afișe de tot felul: politice, culturale, comerciale, în primul rând din Elveția și Europa, dar și din Japonia, Cuba sau fosta Uniune Sovietică.
Eu nu am înțeles exact (și nu am regăsit nici acum informația pe undeva), dar cred că sunt expuse întotdeauna alte afișe, iar acum se aflau acolo unele realizate exclusiv de designeri femei. Parcurgând selecția se poate observa cu ușurință trecerea treptată de la o tehnică la alta – afișele timpurii au fost pictate sau desenate de artiști, apoi au intrat în schemă fotografia și tipografiile și așa mai departe…
6 rooms x 6 positions
Nu în ultimul rând am vizitat o expoziție recent amenajată, intitulată „6 camere x 6 poziții”, care dezvăltuie alegerile de design făcute de șase designeri elvețieni contemporani. Practic, muzeul i-a invitat pe aceștia să decoreze fiecare câte o cameră folosind obiecte din colecția muzeului: ceea ce a ieșit ne ajută să ne facem o idee despre subiectele care preocupă în prezent noua generație de designeri.
Ideea de la baza inițiativei a fost că o cameră complet amenajată dezvăluie mai multe decât un singur obiect de design: surprinde o stare de spirit sau un trend, exemplifică un stil de viață sau o abordare a designerului. Unul dintre designeri a amenajat, de exemplu, un spațiu de locuit temporar pentru nomazii digitali de mâine; un altul, o sală de ședințe în care în jurul mesei se află o serie de scaune de designer, imaginându-și ce ar vorbi, ce și-ar spune unii altora realizatorii acestor scaune, dacă s-ar așeza la aceeași masă.
***
Muzeul de Design din Zürich are o istorie veche de 150 de ani. A luat naștere din ceea ce a fost pe vremuri Muzeul de Arte și Meserii și care a fost fondat în 1875. În plus față de expozițiile permanente, prezintă în fiecare an și câteva expoziții temporare.