Site icon Desculță prin Timișoara

Desculță prin Porto (3). Cum vă plac „azulejos”, plăcile ceramice pictate ale Portugaliei?

Unul dintre cele mai faine lucruri din Porto sunt acele plăci ceramice pictate – denumite în portugheză „azulejos” – pe care le găsești pe pereții interiori și exteriori ai palatelor, bisericilor, instituțiilor, dar și caselor obișnuite, și care dau un farmec și un look aparte locului. În timpul șederii în acest oraș fascinant din Portugalia, am oprit și am fotografiat și eu cam toate modelele care mi-au ieșit în cale – și în tot acest răstimp, nu am descoperit două la fel! Sunt o nebunie – le-am adorat, pur și simplu.

Cuvântul „azulejo” este derivat dintr-o expresie arăbească și înseamnă ceva de genul „piatră lustruită”, mai ales că ideea inițială a fost aceea de a se imita mozaicurile bizantine și romane. Această formă de artă decorativă a apărut imediat după invazia maură, însă la început plăcile ceramice erau diferite, mai simple, și abia în secolul al XIII-lea a început o nebunie adevărată cu ele.

Cea mai mare dezvoltare a fost înregistrată între secolul al XIII-lea și secolul al XV-lea. Pe atunci, orașul spaniol Sevilla a devenit un centru important pentru producerea și decorarea acestor plăci ceramice; într-o vizită efectuată acolo le-a observat și Regele Manuel I al Portugaliei, căruia i-au plăcut foarte mult și le-a introdus la scară mai largă în țară. De-a lungul timpului, artiștii au creat modele tot mai elaborate, mai colorate, cererea era uriașă, așa că toată chestia s-a dezvoltat foarte mult.

Plăcile acestea ceramice sunt destinate nu numai înfrumusețării fațadelor, ci au și funcționalitate: printre altele, ajută la controlarea temperaturii din case. În Lisabona sunt și mai multe, dar nici cu Porto nu ți-e rușine: le ai la tot pasul, și eu nu am observat să fi văzut două modele la fel. Nu mă puteam abține să le tot fotografiez; dacă vedeam ceva interesant, treceam instantaneu strada pentru a imortaliza noul model observat. Uneori, niște frumuseți de modele am descoperit pe cele mai ascunse și înguste străduțe, pe casele unor oameni absolut obișnuiți. Ele realmente sunt PESTE TOT.

Unele plăci au „doar” modele geometrice sau florale, altele reprezintă oameni și/sau animale și redau scene întregi de viață, cum ar fi și cele din celebra gară din Porto, care este o atracție turistică tocmai datorită interiorului său decorat cu „azulejos” care vorbesc despre istoria Portugaliei. Numai în această gară sunt 20 000 de plăci ceramice care acoperă o suprafață totală de peste 550 de metri pătrați – am scris despre asta aici.

A existat și o așa-numită „epocă de aur a azulejos”: în secolele al XVII-lea și al XVIII-lea a fost înregistrată o cerere uriașă de plăci ceramice. De asemenea, după cutremurul din 1755, și reconstrucția de la Lisabona s-a bazat foarte mult pe „azulejos”, motiv pentru care acolo este cel mai bun loc în care să le vedeți și să vă bucurați de frumusețea lor.

Plăcile acestea ceramice sunt pictate manual; după aplicarea glazurii decorative, ele sunt introduse în cuptoare pentru 8 ore, la o temperatură de 1000 de grade Celsius. Majoritatea este decorată cu alb și albastru, ca mai sus. Mie acestea mi s-au părut a fi cele mai frumoase; bineînțeles, sunt fermecătoare și modelele în alte culori.

Foarte fain în Porto a fost că am văzut multe ateliere micuțe de ceramică – nu unele specializate pe asta, dar care vindeau și așa ceva, „azulejos” de luat acasă, ca suvenir; uneori, ca atare, o placă pur și simplu, altă dată, sub formă de tot felul de obiecte de decor sau utile: suport de pahare, magneți de frigider și așa mai departe. Nu lipseau nici diversele obiecte cu print de astfel de modele: îmbrăcăminte, bijuterii, efectiv găseai cam orice inspirație „azulejos” – plăcile acestea sunt prețuite ca un simbol al artei portugheze și al identității culturale.

Mergeți și voi să le vedeți – în Lisabona, în Porto, în orice alt loc din Portugalia!

*

Desculță prin Porto (2). Un wine-bar într-o fostă bisericuță și alte atracții

Desculță prin Porto (1). Acesta este genul meu de oraș: atât vibrant, cât și respirabil

Exit mobile version