Site icon Desculță prin Timișoara

Desculță prin Filipine (2). Dimineața de după ce a lovit taifunul Kammuri (Tisoy)

Încheiasem articolul precedent spunându-vă că este ora 19 seara și că taifunul Tisoy urmează să lovească puternic Filipinele la noapte sau dimineața devreme. Vă mai informam că în regiunea Cebu din Filipine, în care ne aflăm noi, suntem în siguranță, că feriboturile nu mai circulă, iar zborurile dintre Cebu și Manila au fost anulate din cauză că ruta este ocupată de taifunul Tisoy (în tagalog, limba oficială a filipinezilor: Bagyo Tisoy). Acest ciclon tropical are un diametru de aprox. 800 de kilometri.

Aici ne aflăm noi, chiar pe marginea taifunului

Seara zilei de luni, 2 decembrie

După ce am terminat de scris postarea anterioară am ieșit la cină. Am observat că vântul bătea tot mai tare, dar nimic grav. Însă la un moment dat am tras o sperietură zdravănă: ne aflam pe o terasă și aproape de noi s-a auzit o bubuitură care suna fix ca un accident de mașină. Sărisem toți de la masă, când colo… căzuse o amărâtă de frunză dintr-un cocotier (palmier?). Adevărat că pe o mașină. Până atunci nu am știut că o frunză de acest gen poate fi un lucru atât de greu și să facă un asemenea zgomot la „aterizare”.

La ora 20 s-a anunțat că marți, Aeroportul Internațional din Manila va fi închis pentru 12 ore – începând de la ora 11, până la ora 23 – până la o nouă decizie. În anunț se spunea că este de așteptat ca această măsură să afecteze aprox. 480 de zboruri interne și internaționale.

Un gând absolut nebunesc

L-am întrebat pe Alin: – OK, deci din Cebu nu se mai zbura oricum spre Manila, iar acum Manila s-a și închis, dacă noi tocmai am fi la finalul vacanței noastre și ar trebui să plecăm, ar mai exista vreun escape route pentru noi? – Da, de pe Cebu se mai poate zbura la Bangkok sau în Japonia, de exemplu, mi-a spus.

Acela a fost momentul în care lui i-a venit un gând nebunesc. Ca marți să luăm un zbor către Taipei – ocazie cu care ar fi urmat să vedem taifunul în stânga noastră, de sus. Mie această idee îmi ridica probleme de etică – am considerat că a merge într-un zbor de… typhoonseeing ar fi ceva imoral, când jos oamenii au de suferit. Pentru el însă, care lucrează în aviație și a studiat (și) meteorologie, ar fi fost o ocazie unică de a vedea ceva dintr-un domeniu cu care se ocupă. Am dezbătut și am hotărât să stăm pe fundul nostru, dacă tot suntem în siguranță în Cebu. Zborul ar fi fost, de altfel, unul turbulent, să știți.

Dimineața zilei de marți, 3 decembrie

Ieri vă spusesem că taifunul Tisoy care lovește Filipine este unul de categoria 3 mai la nord de noi. Că cel mai puternic urmau să fi afectate regiunile Bicol și Visaya de Est, cu vânturi de până la 170 km/h. Că sunt așteptate pagube materiale importante și chiar pierderi de vieți omenești. Autoritățile de la NDRRMC (un fel de I.S.U. al lor) au evacuat aprox. 100 000 de persoane din zonele care urmau să fie lovite din plin.

Sursa imaginii: www.tropicalstormrisk.com

În dimineața zilei de marți, 3 decembrie, în Cebu ne-am trezit cu un cer înnorat, fără ploaie și cu vânt foarte slab (ora 7). Am aruncat o privire pe paginile de știri și cele ale oficiilor guvernamentale, respectiv pe pagina aeroportului din Manila, de unde mai plecau doar zboruri spre Australia, Hongkong sau Coreea de Sud, de exemplu.

Captură de ecran de pe pagina de internet a Aeroportului Ninoy Aquino Manila

Dimineața, numărul persoanelor evacuate a ajuns la circa 200 000. La ora 9 se vorbea deja de victime, însă informațiile veneau foarte greu, pentru că jurnaliștii transmit de la limita zonei de siguranță.

Tot în jurul orei 9 taifunul lovea din plin insula Marinduque, cea pe care ar urma să ajungem noi peste câteva zile – după ce plecăm de pe Cebu. În prognoză se descria un vânt de până la 150 km/h și ploaie torențială pe parcursul întregii zile. Foarte probabil că va trebui să ne schimbăm planurile, întrucât în baza previziunilor, taifunul va fi unul devastator pentru acea zonă.

Urmărim pe social media hashtag-ul #TisoyPH, astfel am aflat că în noaptea de luni spre marți, aeroportul din Legazpi (capitala provinciei Albay din regiunea Bicol, una din cele mai afectate) a fost distrus de vântul puternic cauzat de taifun.

Sursa imaginilor: Manila Bulletin

Încă o dată despre categoriile unui taifun

Aș vrea să revin puțin asupra categoriilor unui taifun, pentru că este foarte interesant (iar dacă sunteți mari călători, chiar important) de știut ce înseamnă fiecare dintre ele. Pe pagina de internet a Philippine Atmospheric, Geophysical and Astronomical Services Administration (PAGASA) sunt explicate foarte exact și foarte plastic posibilele consecințe ale fiecărei categorii în parte. De fapt, întreaga pagină a PAGASA este una surprinzător de bine structurată și up-to-date, vedeți niște exemple aici și aici.

Ciclon tropical de categoria 1

Un ciclon tropical de categoria 1 înseamnă zero sau foarte puține pagube, vânt de aprox. 30-60 km/h în următoarele 36 de ore și valuri de 1.25 – 4 metri în larg. Pot fi afectate construcțiile ușoare, improvizate și cele care sunt în zone foarte expuse (pe coastă, de exemplu). Un astfel de ciclon poate înclina mult un bananier, îi poate rupe frunzele, iar pe unele îi poate pune la pământ. Poate rupe crengile copacilor mici. În culturile de orez poate cauza pagube semnificative.

Ciclon tropical de categoria 2

Un ciclon tropical de categoria 2 înseamnă pagube mici și medii, vânt de aprox. 61-120 km/h în următoarele 24 de ore și valuri de 4.1 – 14 metri în larg. Construcțiile vor fi afectate dacă sunt improvizate sau au o structură care prezintă un risc mare, dar niște construcții realizate corespunzător pot scăpa cu pagube mici sau pagube zero. Un astfel de ciclon poate strica sau lua complet acoperișul unei construcții mai slabe, poate decoperta clădirile cu acoperiș din metal galvanizat. Poate înclina sau pune la pământ stâlpii de electricitate mai vechi, din lemn. Va cauza pagube în majoritatea bananierilor și în câțiva pomi de mango, poate pune la pământ sau rupe cocotierii. Poate afecta culturile de orez și poate îndepărta frunzele de pe copacii cu o coroană mare.

Ciclon tropical de categoria 3

Un ciclon tropical de categoria 3 înseamnă pagube medii și mari,  vânt de aprox. 121-170 km/h în următoarele 18 ore și valuri de peste 14 metri în larg. Construcțiile cu risc vor fi afectate grav, cele cu risc mediu – moderat, iar cele bine realizate pot scăpa nevătămate. Crește mult riscul ca structurile rezidențiale vechi și casele realizate din materiale ușoare să fie afectate (până la 50% dintre locuințele unei comunități), multe structuri urmând să își piardă acoperișul. Aproape toți bananierii vor fi puși la pământ, iar pomii mari pot fi rupți. Aceasta este categoria cea mai severă care există pentru taifunul Tisoy.

Captură de ecran de pe pagina de internet a PAGASA

Ciclon tropical de categoria 4 și 5

Un ciclon tropical de categoria 4 sau 5 înseamnă pagube mari și foarte mari, extinse, vânt de aprox. 171-220 km/h în următoarele 12 ore (cat. 4) și de peste 220 km/h în următoarele 12 ore (cat. 5), respectiv valuri de peste 14 metri în larg, cu valuri de 2-3 metri în zonele de coastă. Un ciclon de categoria 4 sau 5 va face pagube semnificative în multe tipuri de structuri, la unele le va smulge complet acoperișul, pe altele le va pune la pământ și așa mai departe. Va reuși să facă mici pagube chiar și în construcțiile bine realizate, din materiale de calitate. În cazul ciclonului tropical de categoria 5 pot apărea întreruperi severe în distribuția de electricitate și în serviciile de comunicare. Pagubele cauzate în natură (pomi, plante, culturi) vor fi foarte, foarte mari.

Dacă vreți să aflați mai multe despre categoriile de taifunuri, intrați aici.

*

Închei acest articol la ora 10 locală (marți, 3 decembrie). Voi reveni cu un update pe măsură ce mai apar informații noi – probabil în cursul serii. 

Articolul precedent îl găsiți aici.

Exit mobile version