Am scris aici despre minunatele covoare Beni Ourain, realizate din lână pură, de mâinile dibace ale unor femei berber din Maroc. Covoarele acestea tradiționale iau naștere din lâna obținută de la oile triburilor de berberi care trăiesc în Munții Atlas. Sunt covoare care în România sunt destul de puțin cunoscute și prezente, dar sunt foarte apreciate de către designerii de interior din întreaga lume, de fapt. Sunt simple, dar totuși extrem de deosebite. În plus, versatilitatea lor este incontestabilă: se potrivesc unor vaste tipuri de interioare.
Cum îl recunoști? Covorul Beni Ourain este un covor din lână, foarte fluffy, de culoare ivory, cu romburi negre. Însă așa cum am spus și în postarea anterioară, covoarele Beni Ourain nu respectă întotdeauna modelul clasic, în romburi negre pe fond ivory. Uneori, ele ies complet din tipare. Ador covorul Beni Ourain clasic, în romburi. Dar îmi plac extrem de mult și modelele neregulate, ale căror naștere are o poveste aparte. Priviți!
Aici bănuiesc că avem de-a face „doar” cu un covor al cărui realizatoare probabil că a dorit pur și simplu să lucreze mai liber cu firele de culoare neagră (sau maro închis). Dar atunci când le privim pe cele care urmează, este evident că în cazul lor este mult mai mult de atât. Descoperim simboluri ale acestor triburi. Simboluri care vorbesc despre viața lor de zi cu zi și despre subiectele care îi preocupă pe acești oameni, pe aceste femei: de exemplu nașterea, moartea, spiritualitatea, forțele naturii ș.a.m.d. Este la fel ca la iile noastre românești! Totul este simbol.
De aceea, și în cazul covoarelor Beni Ourain un covor cu adevărat valoros va fi întotdeauna unul vechi, unicat – și nu unul realizat, acum, pe comandă pentru magazinele din Europa sau SUA. Chiar dacă este bine că astfel femeile berbere au pentru cine lucra, iar noi avem de la cine cumpăra astfel de covoare – la prețuri ceva mai accesibile. Pentru că un covor Beni Ourain costă întotdeauna mult, dar cele vintage chiar că sunt… priceless. Ca să (încercăm să) înțelegem ce este cu aceste motive de pe covoarele vechi și unicat, să privim două exemplare autentice, scoase la vânzare de un magazin din Olanda, și de unul din Germania. Prețul primului covor? 3800 de euro…
În timp ce în cazul primului covor comerciantul nu ne explică simbolurile de pe acesta, în ceea ce privește piesa de mai jos (care se vinde în Germania cu 2100 de euro) site-ul oferă următoarea prezentare: „This is a very unusual vintage Beni Ourain Berber rug from North Africa. It is decorated with tribal and religious symbols such as trees of life and a David Star in the lower middle field. This is rather unusual since the Berber people are Muslim. Morocco has a long tradition of Jewish people living in larger cities working mostly as business men. So it is most likely a Berber woman visiting the city saw the David star and then decided to use it in her rug.” (http://www.1stdibs.com)
Pe mine, poveștile acestea mă fascinează teribil. Atunci când m-am apucat să scriu acest articol am avut în minte ceva ce am citit destul de demult și nu am uitat nici de atunci. Din păcate acum nu am mai dat de acel text. Dar încerc să redau aici esența. Autoarea spunea, acolo, că femeia care se apucă de un covor nu are neapărat în minte modelul acestuia. Modelul ia naștere (și) pe parcurs, pe măsură ce înaintează în țesut și femeii i se întâmplă unele lucruri. Rezultă un covor cu un model neregulat, dar care spune o poveste… Din câte îmi amintesc, se vorbea despre faptul că acea femeie a rămas însărcinată: sarcina și copilul din pântec s-au regăsit pe modelul din covor și așa mai departe… O poveste frumoasă, pe care nu am mai găsit-o și pe care din păcate nu v-o pot reda atât de bine…
Căutând acum acel text am dat însă peste aceste rânduri scrise de Ioana Corduneanu de la blogul Semne Cusute (redau parțial):
„Până de curând, covoarele, iile, fotele și bijuteriile nu au fost înșelese ca artă și femeile ce le-au creat nu au fost respectate ca autor. Acum 100 de ani, Paul Klee a remarcat și el covoarele berbere și primitivismul lor – în sens de autentic. Femeile berbere nu au apucat să se „emancipeze”; au trăit în tradiție, izolate, departe de influența altor culturi și s-au exprimat dureros de sincer prin semnele țesute. Se pare că cele mai fericite clipe erau lunile de sarcină, când simțeau copilul crescând și fiind doar al lor. La naștere, sufereau o pierdere și cântau un bocet pentru copilul ce era de-acum dator cu moartea pentru viața pe care o începea. (Este cunoscută și inevitabila tristețe postpartum.) În cultura berberilor, spirala dublă era de fapt cordonul ombilical, legătura dintre mamă și copil. Acest semn nu apare pe covoarele berbere (din motive tehnice, nu se pot reda curbe) însă este nelipsit în bijuteriile de argint. În dialectele lor, cuvântul pe care îl folosesc pentru spirală este același ca pentru ombilic. Spirala dublă este un simbol exclusiv feminin. (…) „
(Ioana Corduneanu, http://www.semne-cusute.blogspot.com)
Mai frumos de atât nu aș fi putut să explic, oricât m-aș fi străduit. În asta constă de fapt frumusețea și valoarea covoarelor acestea berbere!
Cine își permite ar trebui să își cumpere un covor Beni Ourain original, vintage – și să păstreze cu mare grijă și atenție covorul și povestea pe care acesta o spune, prețuindu-le. Cine apreciază „doar” designul plăcut al acestui covor, își poate achiziționa unul nou realizat – este un item valoros, oricum!
Niciodată, însă, un fake. Căci din păcate, așa cum se întâmplă întotdeauna, și covoarele acestea se falsifică foarte mult. Dacă vă uitați însă cu atenție și o faceți nu doar cu ochii mari, ci și cu sufletul, veți recunoaște cu siguranță un covor Beni Ourain autentic!